2014/06/03

PKS mityba vs PALEO mityba

Kaip pradėjau domėtis PKS mityba kelią ne kartą perbėgo PALEO mitybos pavadinimas. Galiausiai kai užkliuvo akys už knygos "The PCOS-Paleo Cookbook" (PKS - Paleo gaminimo knyga) trauktis nebuvo kur ir ėmiau gilintis, ką stebuklingo siūlo Paleo, ko neradau PKS mitybos knygose. Savo atradimais ir pastebėjimais dalinuosi su Jumis.
 
Apie PALEO
 
Moderni Paleo mityba remiasi numanoma Paleolitinės eros žmogaus mityba ir dar gali būti vadinama pirmykščių žmonių ar akmens amžiaus dieta. Nors iš tiesų tai nėra dieta, veikiau gyvenimo būdas. Per pastaruosius dešimtmečius Paleo judėjimas tiek išdaugo, kad dabar skelbiasi esantis antras didžiausias judėjimas po vegetarų.

 
Paleo specialistai, mėgėjai ir entuziastai teigia, kad žmonių genetika pakito atsiradus žemdirbystei, o genetiniai pakitimai sąlygojo nemažai susirgimų. Tad Paleo-listai siūlo grįžti prie ištakų ir misti tuo, kuo žmogus mito iki žemdirbystės atsiradimo. Laikui bėgant atsiranda tam tikrų Paleo atšakų, griežtesnių ir laisvesnių Paleo versijų, tačiau pagrindinis maistas yra:
  • Mėsa, žuvis, kiaušiniai (idealiausia, jei visa tai ekologiška);
  • Visos daržovės (išskyrus ankštines);
  • Vaisiai, riešutai, sėklos;
  • Aliejus (tam tikrų rūšių pvz saulėgrąžų, kukurūzų ar rapsų aliejai netinka);
Gana išsamų Yes and No Paleo sarašiuką anglų kalba atradau čia. Informacijos anglų kalba iš tiesų daug. Specialistai pataria prie Paleo mitybos pereiti palaipsniui, tuomet griežtai laikytis Paleo mitybos principų bent 3 savaites, tuomet organizmas išsivalys nuo toksinų ir kenksmingų medžiagų, pasijusite skirtumą. Po apsivalymo laikotarpio laisvesnių pažiūrų paleo specialistai netgi leidžia panuodėmiauti kartkartėmis ir leisti sau vieną kitą pieno produktą ar miltinį patiekalą, tačiau ragaujant būtina stebėti savo savijautą. Esą apsivalius jums net nesinorės vėl užteršti savo organizmo.
 
PKS vs PALEO
 
Reikia pastebėti, kad PALEO mityba, nors ir lanksti, visgi turi aiškius mitybos principus, tuo tarpu PKS mityba vis dar pilna paradoksų. PKS mityba nėra griežta, pakanka vadovautis čia aptartomis taisyklėmis, galima pridėti keletą kitų rekomendacijų. Štai Paleo pateikia sąrašą, kuriuos produktus reikia visiškai išbraukti iš savo meniu bent jau valymosi laikotarpiui.

Paleo nerekomenduojami produktai:
  • Greitas maistas ir įvairūs pusgaminiai. Pastarųjų reikia vengti vardan sveikesnės mitybos, net nesilaikant mūsų aptariamų mitybos sistemų. Pusgaminiuose gausų  įvairių koncervantų, o taip pat ir cukraus. Griežtesnė Paleo sistema po žodeliu "pusgaminiai" taip pat deda tabu įvairioms dešroms ir dešrelėms, kumpiams bei įvairiems koncervams, tarp jų koncervuotai žuviai ir mėsai. O taip pat įvairiems užpilams, pomidorų padažams ir kitam ilgo galiojimo maistui. Maistas turi būti kuo natūralesnis, kuo mažiau apdirbtas. Ta pati, tik kiek švelnesniu tonu rekomenduoja ir PKS mityba. 
  • Cukrus. Apie tai kaip cukrus veikia mūsų hormonus kalbėjome čia. Tiesa yra ta, kad cukraus atsisakyti sunkiau nei įsivaizduojame, tačiau iš jo naudos - jokios.
  • Grūdinės kultūros.  Paleo nepripažįsta jokių grūdinių kultūrų, nei javų, nei kviečių, kadangi akmens amžiaus žmogus žemės nedirbo ir nei duonos, nei makaronų negamino. PKS mitybos ekspertai dėl miltų nėra tokie tikri, tačiau tikrai yra rekomenduojančių vengti glitimo, kuris gali įtakoti PKS. Daugiau apie Glitimo netoleravima kalbėjome čia. Paleo nerekomenduoja ir  miežių, kukurūzų, sorų, avižų, ryžių, rugių, sorų. PKS mityba kukurūzus ir ryžius eliminuoja dėl aukšto GI, kitų grūdų dažniausiai nedraudžia.
  • Ankštinės daržovės. Šis draudimas reiškia, kad iš mitybos reikia išbraukti ne tik įvairias pupas ir pupeles, bet ir sveikais produktais laikytus avinžirnius bei lęšius. Dėmėsio, soja taip pat priskiriama ankštiniams produktams. Ką apie ankštines daržoves sako PKS mitybos specialistai? Knygoje "The Natural Diet Solution for PCOS and Infertility" autoriai skiria 2 PKS mitybos lygius - gydomąjį ir palaikomąjį. Gydomajame plane rekomenduoda atsisakyti visų ankštinių daržovių, o taip pat ir žemės riešutų ir jų subproduktų, tačiau leidžiama vartoti daigintas ankštines daržoves.  Dėl sojos taip pat kyla disputų. Aukščiau minėtoje knygoje sojai skirtas visas skyrelis, kuriame išsamiai aptariama galima sojos produktų įtaka skydliaukės ir kitų produktų sveikatai ir išvadoje siūloma jos vengti. Kita vertus, yra ir priešingų nuomonių. Tačiau tiesa yra tokia, kad sojos poveikis vis dar neištirtas iki galo moterims su PKS, tad jos nevartoti atrodytu saugiausias pasirinkimas. 
  • Krakmolingos daržovės (šakniavaisiai). Kaip žinome, bulvių akmens amžiaus žmogus neaugino ir nekasė, tad Paleo rekomenduoja jų nevartoti. Kai kurie Paleo šalininkai siūlo užmiršti ir saldžias bulves, topinambus ir kitus šakniavaisius. Bet vistik didžioji dauguma teigia, kad pakanka išbraukti iš valgiaraščio bulves, o kitus šakniavaisius vartoti, tačiau saikingai. PKS mityba bulvių taip pat nekelia ant pjedestalo, nors griežtai ir nedraudžia, tačiau visuomet rekomenduojama rinktis organiškas, močiutės kaimo bulves, nes iš tiesų klausimas kas natūralaus belieka iš nežmoniškais tempais ir kiekiais auginamų bulvių.

Taigi, kaip pastebėjote, PKS mityba ir PALEO viena kitai tikrai neprieštarauja. Dietologai ir mitybos specialistai PALEO taip pat kol kas nenulinčiavo, kaip visiškai netinkamo mitybos būdo. Internete nesunku surasti įvairių liaupsių šiai dietai, taip moterų įveikusių PKS.  Tad jei gundotės išmėginti PALEO, siūlau pradėti tuoj pat. Ypač kai nesiūloma tiesiog vieną dieną padaryti perversmą, o atsisakyti draudžiamų produktų palaipsniui. Būtinai pasidalinkite patirtimi! Labai lauksiu.
 

3 komentarai:

  1. Anonimiškas14/8/14

    paleo labiau tinkama mityba cukrui ir insulinui suvaldyt, bei insulino problemoms išspręst.
    Valgyti 5 kart, ir dar daug angliavandenių- reiškia niekad neišbrist iš šitų bėdų- jei ir pastosit, grės gestacinis diabetas, didelis kūdikio svoris (ir galimos jo sveikatos problemos) vėliau diabetas irgi kabos ant nosies. Sumažiname angliavandenių kiekį mityboje, sumažiname valgymų-nėra užkandžiavimų- skaičių- kasai nebereikia tiek gamint insulino, jo lygis organizme krenta ir tada, kai tas lygis mažas, atsiranda sąlygos organizmui pradėti naudot sukauptus riebalus. Insulino aukštas lygis neleidžia jų panaudoti energijos gamybai.
    pasiskaitykit http://www.supermama.lt/forumas/index.php?showtopic=976062
    moterų svajonės pildosi, pilvukai auga, sveikata grįžta.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Having Problems FOLLOWING with the Paleo Diet?

    Do you want to munch on some tasty recipes TONIGHT?

    Check out this book: Paleohacks Cookbook.

    AtsakytiPanaikinti
  3. New Diet Taps into Revolutionary Concept to Help Dieters LOSE 15 Pounds in Only 21 Days!

    AtsakytiPanaikinti